Monday, August 23

jus rAmbutan..!

bismillahirrohmanirrohim..
assalamualaikum... ^^

sepatutnya aku tulis post nie semalam..huhu..tapi semalam wireless rumah aku something wrong somewhere sikit..so aku tangguh la tulis post nie dulu..huhu..
ermm..post kali nie aku nak citer sikit pasal jus rambutan..ermm..rasenyer orang lain dah biasa kot minum jus nie..hoho..erm..x kisah la korang dah biasa minum ke tak..aku nak jugak citer..hoho..

nak dijadikan citer..semalam..waktu tengah masak2 untuk bukak pose..mama aku tanya laa aku.."hari nie nak minum air ape yaa..?" ..(yaa adelah panggilan nam aku)..aku dengan blank2 menjawab "ape2 je la mak"..
tetibe dengan tidak semena-mena mama aku telah memberi idea..hoho.."haa..kite try bwat air rambutan la nak?!..mak cik jenab tue kate sedap..die dah bwat dah hari dulu..die kate sedap"..kata mama aku dengan penuh yakin..ermm..sebagai anak yang menurut perintah *cam baek je..haha*..aku pon offerkan laa diri aku nak g kutip buah rambutan kat belakang stor rumah aku..aku kutip yang rendah2 je laa..sekadar ketinggian aku je..tinggi x sampai pulak..cari galah..galah plak x de..hoho..nasib..aku pon amik laa dalam sebakul kecil..tapi x laa penuh sangat..aku rase cukup laa kot..

masok je rumah..aku terus g dapur..kupas buah rambutan tue..pas tue mama aku pon tolong laa 'lirih'(bahase pahang..maksod nyer potong)..buah rambutan tersebut..tapi x kena la sampai ke bijik nyer..so hasilnyer jadi r cam nie..
[dah tinggal sikit dah]


[banyak lagi..tapi kabur der]


dah siap kupas2 semua..then blender r semua isi2 rambutan nie..campur air sikit..air masak la..jangan bubuh air paip plak..hoho..

[blender kasi lumat daa]

okay..dah siap2 blender semua nie ..then tapis laa dengan penapis so nanti x campur laa hampas2 rambutan tue..hoho..dah settle2 semua nie..kire cam dah agak2 penuh jag air tue..tetibe mama aku cakap.."haish..apsal plak berbuih nie?..cam air tuak je"..aku dengan cepat memintas.."haish mama..x kan r..kompem nie air rambutan.huhu"..
bile aku tengok..aah betul gak kate mama aku..berbuih semacam je..huhu


[buih kOt..]

ala..bantai r..asalkan ade rase cam rambutan sikit2 okay laa..haha...dh siap tue ..bubuh la gula..kasi manis sikit..huhu..tapi x bubuh ais lagi..kalo bubuh awal2 kang dan r cair sepenuhnyer..tawar la plak nanti...hoho..nampaknyer cam sedap je..huhu..wOw..!haha..
mama aku ade gak cakap.."kalo x sedap..erm..pas nie x yah bwat daa..tapi kalo sedap boleh laa bwat lagi.."..
ermm..kalo ikotkan aku malas dah kot nak bwat..haha..rumit sikit kot care die...haha (dasar malas)..
and lastly....
[wOw..tergugat iman nak bukak pose..haha]

warna die cam keroh2 sikit..bukan putih jernih..huhu..kalo nak sedap bubuh r sikit isi rambutan yang fresh2 tadi..jangan pulak bubuh buah rambutan yang fresh ngan biji tue pulak..haha)

***************************************************

yeay..bukak pose time..!mula2 kompem r bace doa..pastue makan kurma..then minum air sikit..oops..family aku minum air masak mula2 (air first yang diminum sewaktu berbuka puasa)..
bak kate abah aku..air yang x kena api..sebab kat rumah aku gune ala penapis air RX-WATER (promote sikit)..ala..cam kat rumah korang tue laa..haha..tapi aku panggil air masak je..bahasa mudah difahami..huhu..

dah siap melantak nasi baru laa minum air rambutan ..yeah..!pergh..memang sedap..fresh giler rse..huhu..x caye..?try r sendiri..g kutip buah rambutan then blender..!kompem sedap..!hoho :)

p/s:terima kasih kepada mak cik jenab atas cadangan anda..!kalo ade yang sedap2 bagitaw kitorang..!hehe :))