Friday, November 19

yameen ahsan ~


[Bismillah Wal hamdulillah]

YAMEEN AHSAN = KANAN LEBIH BAIK :)


agree with that statement..?yup..absolutely (walopon saye seorang lefthanded)
jangan marah kepada mereka2 yang kidal dan seangkatan dengannya..~
saya juga seorang yang kidal..tulis tangan kiri..dan banyak menggunakan tangan kiri dalam buat kerja2 seharian..contoh gosok baju..basuh baju..potong bawang etc..~

maklumlah, kidal..bukan x boleh nak buat kerja guna tangan kanan..tapi dah terbiasa..sebab tue la orang kata "biasakan yang betul..betulkan yang biasa"..haha..

memang lebih afdhal dan ahsan kalo buat kerja menggunakan tangan kanan..betul..memang betul..tapi kalau dah memang tangan kiri nie dah ter'immune' atau dah terbiasa guna untuk buat kerja..nak buat camner..huhu~


***

baru2 ni aku g beli barang...lepas dah siap2 semua benda..kira dah settle laa..cume tunggu nak ambil je barang yang nak beli tue..aku kena sign kat resit pembelian tue..so pak arab nie kasi la aku pen sebatang..dakwat warna biru (tiada kaitan)..haha..pastue die tunjukkan kat aku bahagian mana nak kena sign..tibe2 waktu aku nak pegang pen tue..die kate "leeh syimal..?yameen ahsan"..tersentap seketika aku dibuatnyer.."ouh..mesyi"..aku menjawab pendek..x taw nak kate ape..rase malu pon ade gak..aduss..lantas terus aku turunkan signature aku yang sangat smart..ala2 tulisan jawi gitu..haha..wohoo..!..pak arab tue memang buat aku tersentap dOe..!huuuuuu~


***

aku kidal..mungkin sebab genetik..hehe..abah is right-handed person..but mama..hehe..asalnya,mama is left-handed person..but waktu mama kecil2 dulu..mama citer..waktu g kelas agama die kena marah ngan sorang ustaz nie..ustaz nie pernah titik (pukul) tangan kiri mama waktu mama tengah menulis..huhu..kesian mama..ustaz tue marah mama tulis guna tangan kiri..so..from that point..mama belajar tulis tangan kanan..hence,the result..mama bole tulis guna dua2 belah tangan,..kiri boleh kanan pon boleh..yang lebih mengagumkan aku....huhu..tulisan mama, gune mana2 tangan pon ,tulisan mama sangat laa CANTIK,KEMAS dan LAWA..!..tulisan mama memang sangat kemas dan cantik..mama x suke tulisan yang buruk atau cakar ayam..sebab tue mama ngan abah x suka tulisan kitorang (siblings) yang buruk..hehe..dulu selalu kena tegur ngan mama..hehe..tulisan aku ngan angah x la lawa sangat...hehe..but..skarang nie bile dah mkain besar dan dewasa...hoho..aku tengok tulisan angah dah makin matang..hehe..makin lawa..sikit laa..hehe..ye la..x kan jadi cikgu tulisan buruk kan..?hehe..tulisan angah pon kemas..hehe..tulisan aku je yang x tetap..kadang2 senget ke kiri kadang2 melebar laa..aduss..memang x tetap laa..haha


***

kanan lebih afdal..kanan,yameen,right..~
dalam surah al-waQi'ah dalam kitab suci al-Quran...
ayat 90-95.Maksudnya :

90 - Dan jika ia dari puak kanan,
91 - Maka (akan dikatakan kepadanya):” Selamat sejahtera kepadamu, (kerana engkau) dari puak kanan”.
92 - Dan jika ia dari (puak kiri) yang mendustakan (Rasulnya), lagi sesat,
93 - Maka sambutan yang disediakan baginya adalah dari air panas yang menggelegak,
94 - Serta bakaran api neraka.
95 - Sesungguhnya (segala yang disebutkan) itu adalah kebenaran yang diyakini.


***

jelas bukan?..betapa besar hikmah nyer bahagian belah kanan nie..
kalo kiter cube fikir2 balek la kan..dalam adab2 islam ..kalo kita masok toilet, lebih afdal dan disunatkan masok guna kaki kiri..tapi kita disunatkan keluar dari toilet menggunakan kaki kanan..

jelas kat sini betapa islam sangat menjaga ketinggian darjat belah kanan..
satu lagi .. perasan x..kalo kita salam ngan orang lain..kita guna tangan ape..?tangan kanan kan..?hrmm..maner ade orang salam guna tangan kiri..melainkan kalo tangan kanan die ade masalah ke ape ke..~

kat sini bukanlah nak cakap yang orang yang left handed nie x bagus ke ..x baek ke..ape ke..baek je..cuma mungkin lebih ahsan gunakan tangan kanan kan..?haha..aku pon left handed person..

memang sensitip sikit bab2 tangan kiri kanan nie..ye laa..sometimes nak pegang sudu pon pegang guna tangan kiri..huhu..maaf laa..memang x reti nak pegang guna tangan kanan..silap2 benda nak disuap ke dalam mulut tumpah dulu sebelum masuk mulut..haha..pernah je abah tegur aku suruh guna tangan kanan waktu makan guna sudu..huhu..tapi biasa laa..dah memang x reti nak buat camner..tapi skarang nie dalam proses kot nak try guna tangan kanan lebih sikit..hehe :))

p/s : jom buat pertandingan menulis guna tangan kanan (bagi mereka yang kidal)..kompem aku kalah..haha..!