Monday, December 13

~al Quran~

[Bismillah Wal Hamdulillah]


من قرأ حرفاً من القرآن فله به حسنة ، والحسنة بعشر أمثالها
"Barangsiapa membaca satu huruf dari al-Quran maka keatasnya satu kebajikan (hasanah), dan ahsanah ini akan digandakan 10" [Hadith Riwayatal-Tirmudzi dan dl-Daarimi dengan Isnad Sahih].


al Quran,kitab suci yang diturnkan Allah kepada rasul tercinta,Rasulullah S.A.W. sudah terang lagi bersuluh, dan umum mengetahui bahawasanya begitu banyak fadilat dan ganjaran yang Allah kurniakan sekiranya kita membaca ayat suci al Quran. membaca satu huruf daripadanya diberikan ganjaran kebaikan (hasanah) dan hasanah atau kebaikan ini akan digandakan 10.

tapi adalah lebih bagus sekiranya kita membaca al-Quran dan memahami maksudnya. kalo x faham, better rujuk al-Quran yang ada terjemahan. semakin kita memahami ayat tersebut,semakin kita mendalami maksudnya. malah kita akan semakin mencintai ayat2 itu.

*****

satu pagi, sewaktu sedang menunggu pensyarah masuk ke kelas untuk mengajar, Alwan (bukan nama sebenar) membuka beg galas yang dibawanya lantas mengambil senaskah al-Quran. lalu membuka dan membacanya. dimulakan dengan ummul kitab lantas menyambung bacaannya di sofhah yang lain. Alwan membaca dan terus membaca. kekadang dia berhenti sebentar. mengambil nafas.dan menyambung kembali bacaannya. agak lama dia to'maninah untuk menyambung semula bacaan yang seterusnya. rupa2nya dia sedang meneliti maksud ayat yang baru dibacanya. kekadang dahinya berkerut dan jari telunjuknya pantas meneliti maksud ayat tersebut. akhirnya,dia mengangguk faham. sedang dia khusyuk membaca ayat2 suci Allah itu masuk seorang pelajar lain , pelajar Arab degus hatinya. kebetulan pelajar Arab tersebut duduk betul2 di barisan hadapannya, betul2 di hadapannya. Alwan membaca dan terus membaca.

tiba2, "excuse me", tegur pelajar Arab tadi kepada Alwan. awalnya Alwan menyangka bukan dia yang ditegur, tetapi diangkatnya juga muka berpaling ke arah teguran suara tersebut. satu senyuman manis dihulur. alwan lantas menyambutnya dan tersenyum. pantas sahaja Alwan menjawab "aywah,leeh?" (ya,kenapa?). "do you always recite Quran? "sapa pelajar Arab tadi dalam bahasa Inggeris. mungkin dia terdengar bacaan yang dialunkan Alwan bacaannya perlahan sahaja tapi mungkin keadaan kelas yang tidak terlalu bising memungkinkan pelajar Arab di depannya mendengar bacaan tersebut. "yeah" ringkas jawapan Alwan sambil menganggukkan kepala. "do you understand them? " tanya pelajar itu lagi."hrmm.. syuwayyah2 (sikit),but i always read their translation here. my Quran has the translation so i read the translation too. moreover the translation is in my languange,Malay Languange. so it help me to understand the meaning",jawab Alwan sedikit panjang,tapi masih lagi mampu melemparkan senyuman. "ouh" ringkas sahaja respons pelajar Arab tadi sambil tersenyum mengangguk faham. "are you hafiz?" soal pelajar Arab tadi . mungkin sekadar ingin mengetahui. "ouh.no.i'm not hafiz.hehe.(sambil tergelak.but i just hafaz some surah . but mumkin insyaallah kan yaam kan (one day).hehe. i'm on the way to there." ,terang Alwan. "ouh,thats good!insyaAllah..ma'lesh for disturbing you."balas pelajar Arab tadi..

[this is true story! ;D]

*****
daripada apa yang aku lihat , budaya masyarakat mesir yang aku kagum dan jarang aku lihat di malaysia (agak kejam jika aku kata mungkin tidak pernah dilihat..haha) ialah membaca Al Quran di mana sahaja mereka berada .bukanlah maksud aku dalam toilet pon diorang mengaji,tidak. tapi maksud aku waktu cam dalam bas, dalam metro (ala2 lrt or ktm kat malaysia), tengah duduk tunggu bas dan bila2 masa lagi laa..!yang paling kagum, budaya nie meliputi semua umur.fuh!x kira tua , muda , remaja , kanak2 , laki , pompuan , pakcik , makcik. semua ada!cakap saja!huhu..




for them , being a hafiz adalah sangat bagus. (semua orang kata bagus) hehe..banyak kelebihan jadi hafiz nie! sering saja aku dan rakan2 ku ditanya oleh orang2 Arab di luar sana "enti hafizah?"..haa,mula laa nganga!huhu..ye la, sebab pada mereka dalam usia seperti kami seharusnya dah hafal Quran. siap tanya lagi tue berapa juzuk! :D

pernah sekali tue, aku dan kawan2 aku naik bas nak g somewhere. dalam bas pulak pasang bacaan ayat Quran ..alhamdulillah..sejuk rasa hati naik bas tue. sampai kat satu jalan ni, ade seorang mamat Arab ni naik sekali bas tu. mamat Arab nie, kalo mengikut firasat aku,hrmm, x sampai umur 20 lagi ,dalam belas2 gitu laa. dress up jangan cakap r, stylo kot!lepas siap dia bayar tambang bas apa semua, dia still berdiri laa (sebab x de tempat duduk). tiba2 aku dengar ada satu suara yang mengikut bacaan ayat Quran yang dipasang dalam bas tu. cari punya cari tuan punya suara, sekali mamat Arab tu da. dia bole ikut bacaan orang mengaji dalam bas tu. meaning that, dia tahu dan hafal surah tersebut. sedangkan kami yang naik bas ni x dapat detect lagi surah tu surah apa dan ayat ke berapa~ haisshh..~
moral of the story first, don't judge a book by its cover~haha

sebenarnya , nak cakap yang amalan menghafal Quran ni sangat la bagus. so apa lagi ..?
jom jadi generasi hafiz hafizah ;D !
[generasi hafiz]