Friday, December 10

menyibuk ke prihatin?

[Bismillah Wal Hamdulillah]

"Tidak beriman seseorang itu sehinggalah ia mengasihi saudaranya seperti mana ia mengasihi dirinya."
(Hadis Riwayat Muslim)


menyibuk ke prihatin ke busy body..?grr..
harus diingat..semua tue berbeza..busy body dan prihatin..

sebenarnyer, sikap busy body..ouh,rse x sedap pulak..okay2..tukar2..sikap prihatin nie bagus sebenarnyer.
sikap prihatin nie mampu meningkatkan persaudaraan. x caye..?cuba try..hehe..nanti kompem korang akan lebih mesra dan rapat ngan orang tersebut,walaupun pada dasarnya korang memang x kenal pon hamba Allah tu.

as a Muslim,kita seharusnya bersyukur dan berterima kasih, kerana masih lagi ada yang nak prihatin dengan kita,Ya,mungkin kita akan rasa cam annoying bila ada orang asyik dan selalu tanya macam2..but,could u just imagine ,apa akan jadi kalau x de orang pon yang peduli dan rasa nak ambil berat pasal korang?ouh,bosan sungguh kan?rasa cam tak penting je ,right?. Harus diingat, kita digolongkan sebagai manusia yang tidak beriman jika kita bersikap tidak mempedulikan dan prihatin terhadap orang di sekeliling kita (famili,kawan,jiran etc). x cayer,refer balek kat ayat atas tadi tu. sedar atau tidak, sebenarnyer sikap prihatin atau ambil berat (bukan menyibuk) merupakan sebahagian daripada aktiviti 'amar makruf nahi munkar serta berupaya menyelamatkan nyawa, akhlak dan emosi manusia.

*****
"sorang je ke dik?"
"ala nanti dalam kubur pon sorang2 gak!.sibuk je.haishh!"

M.Y.O.B (mind your own bussiness)

perlu ke sikap cam nie?ingat, kalau masing2 x pernah nak rasa prihatin dengan orang lain..ermm..alamatnya tunggang terbalek laa hidup nie..

adalah lebih bagus sekiranya kita tidak membiarkan orang lain susah atau sedih atau terkapai2 dalam mengharapkan pertolongan. kalau kita mengambil berat atau prihatin (dengan cara bertanya itu dan ini) apakah ia suatu kesalahan hanya kerana prihatin? .

*****
ada sesetengah orang yang mahu mereka diberi perhatian (diambil berat) ,but in such a "sweet" and good ways.[ hOi,ingat semua orang nie jenis sweet2 ke haaa..?! ]..kalau macam nie, habis laa semua manusia dalam dunia nie sweeeet..!haha..

apa2 pon, bersyukurlah selagi masih ada yang selalu prihatin dengan anda semua,sebelum mereka pergi dan tinggalkan anda selamanya..~

p/s : mood : sedang dengar lagu sepi (6ixth sense)..tiba2 teringat liya..~ :)..liya IMY..! ~