Friday, April 22

sabar + syukur = iman

[ Bismillah Wal Hamdulillah ]

lama tak tulis - tulis . huhu .
agak lama menyepi dari dunia belog - belog ini . mungkin terlalu sibuk dengan study . ouh ? yaa , mungkin juga . manakan tidak , exam datang berderet - deret , tak de mood nak membelogkan diri . huhu . list upcoming pract's exam beratur je tunggu giliran haa . belom lagi written punyer exam . huhu .
[ list exam . hamek kauu ! huhu ]

tak de ape nak cerita . cuma nak menulis sekadar mengganti sawang - sawang yang bersarang di belog . huhu . lama tak menulis , sampai kekok rasenyer . hehuu .

tak de ape nak dikongsi . cuma baru - baru nie dapat mesej dari sorang kenalan . berbunyi :

"separuh dari iman itu adalah sabar , manakala separuh lagi adalah syukur "
- hadis riwayat al - baihaqi

baru aku taw ! itulah ayat yang terucap (dalam hati) aku waktu tue . huhu . baidewey , shukran atas ingatan . jika tak de syukur dan tiada sabar , tak lengkap iman itu . dulu selalu je main - main ngan abang aku yang second nie (waktu kecik - kecik la) , waktu masih lagi jahiliyah . haha . aku selalu cakap , "sabar tue separuh dari iman" .yela , waktu kecik - kecik dulu ayat nie famous kot . hha . abang aku pulak jawab , "larh , kalo dah sabar tue separuh dari iman , tinggal separuh je laa iman tue" . huhu .
tue dialog waktu kecik-kecik dulu . jahil lagi . hoho . dah besar nie , insyaAllah la dah tak 'jahil' sangat dah . haha .

baru - baru nie , on da way nak ke practical exam . entah camner aku keluar lambat sikit dari rumah , baru je nak lintas jalan besar , dah terlepas bas nak ke kuliah . so , no choice , kena naik tramco la . tak pe tak kisah pon . gerak dalam pukul 8.15 . paling tidak sampai area metro damardesh dalam pukul 8.35 . ikot kiraan aku la . tup -tup sampai damardesh pukul 8.45 . haiseh . sampai - sampai metro , terus beli tiket , turun , tunggu metro . lambat la pulak . haish. sketika aku merungut dalam hati . bengang pulak metro lambat . grr ! . tapi cepat tersedar , "merungut kat siapa tue? " , bisik hati aku . Allah ! tak perasan . kadangkala kita merungut atas perancangan Allah . walhal perancangan Allah itulah yang terbaik . seketika aku tersedar . nampak sangat aku tak sabar . padahal baru je ade orang ingatkan "sabar itu separuh dari iman , separuh lagi adalah syukur" . tiba - tiba , bila teringat balek hadis tue , tersentap sekejap hati . mana taknyer , dah la tak bersyukur , Allah dah selamatkan separuh perjalanan ko , dah tue tak pandai pulak nak sabar sikit ! haish . manusia , manusia . nampak sangat kurang iman ! huish .

huhu , tapi hari exam tue memang aku sampai lambat pon . 9.27 minit pagi (ikot jam aku la) , baru sampai kat lab tue . haha ! naseb baek nisa' ngan hani ajak aku naik teksi diorang waktu kat tengah jalan tue . HAHA ! waktu tue rase cam dalam citer melayu plak . waktu tengah sesak - sesak ada yang tolong . HAHA . oh Allah , thanks !

p / s : aku baru taw imam sudais datang malaysia ! ^^ (nampak sangat aku lambat bab info - info nie . huu)