Friday, October 29

ada apa dengan nama..?!

[Bismillah wal hamdulillah]

"sesungguhnya kamu akan diseru pada hari kiamat dengan nama - nama kamu dan nama - nama bapa kamu , maka perindahkanlah nama-nama kamu itu " (Riwayat Abu Daud)


ada apa dengan nama..?lorh..nama je pon..kan..?
ouh..itu lah first impression that come to my mind waktu dulu2..
ayat nie diungkapkan oleh salah sorang kawan aku..nama dirahsiakan..hehe..

nama..ism..name..na (jepun)..nom (french)..
semua orang mesti ade nama manje kan..?okay,kalo bukan nama manje pon nama singkatan laa senang kate..hehe..

perkara sebegini juga berlaku pada aku..ouh..~haha..
nama manje..hehe..x de la sangat..waktu kecik2 dulu abah selalu panggil nine..hehe..bukan nine(sembilan)..tapi nine.. :)) zaman kecik2 dolu2..hehe..suke sangat kalo abah / mama panggil cam tue..ye la..dah aku sorang je anak pompuan dalam family..hehe..so a lil bit manje la..tapi x la manje sangat2..so jangan salah paham..hehe..saye bukan manje..! :))

masok sekolah rendah..semua orang panggil aku alyaa..hehe..ye la nama aku pon bukan nyer panjang sangat2.. bukan nama mcam budak2 zaman sekarang..sampai 3 - 4 patah perkataan...huih..letih menyebotnyer..hoho..!

masok sekolah menengah pulak..nama still same..panggil alyaa gak..hehe..cuma kadang2 je budak2 yang 'nakal'..hehe..cam deli..ade ke patot die panggil aku ali..?ggrr..!haha...ish3..hehe..die kate nama aku panjang sangat..what, panjang..?haha..alyaa je laa..!haha..tapi menda cam nie la yang buat aku gelak bile aku ingat2 balek..hehe..ade gak yang panggil 'oit'..hehe..cett..nie semua kerja cik marwan..hehe..ouh..nakal betul die..hehe..die nyer pasal laa..x pasal2 aku dipanggil oit..!haha..tapi budak2 laen still panggil alyaa..cume kadang2 je diorang panggil oit..haha..nakal btol laa..!haha :))

masok semesta..aigooo..mule2 memang la orang panggil aku alyaa..wahh..rase cam baek je..tapi..satu hari..hehe..ade plak orang panggil aku chemah..!haha..budak kelas dulu2 laa..
hehe..panjang citernyer camner bole nama aku jadi chemah..hehe..

***

asalnyer nama achemah itu berasal dari chemah..yang diilhamkan dari nama panggilan abang aku..yang juga bersekolah di semesta..hehe..abang aku senior waktu aku masok semesta..ye la ..aku masok waktu form 4..angah masok waktu form 1 lagi..so memang he's well known..orang panggil angah achem..ataupun singkatan nyer chem..~
so bile aku masok semesta budak2 nie pon panggil la aku achemah..tambah ta marbutoh kat achem tue..so jadi la achemah..mule2 kekok gak..ye la..mule2 maen2 je..sekali terlekat la plak..smpai la sekarang nie..kalo contact budak2 semesta..semuanyer panggil chemah..cume certain2 je panggil alyaa..cam raan..hehe..die kate x biase panggil aku chemah..hehe..~

***

masok intec..yeah..new life begin..x kenal sape2 kat intec..so macam biasa la..return to normal..
hehe..bile orang tanye nama siapa..?nak panggil apa...?automatic la aku jawab alyaa..hehe..so,x de la orang panggil nama chemah dah..huhu..sob3..rindu pulak kat name tue..hehe..~

***

nama memang membawa maksud yang mendalam kepada seseorang insan ..nama yang dipanggil adalah doa...doa terhadap insan tersebut..sebagai contoh..orang yang bernama zakiah..yang membawa maksud yang cerdik..apabila dipanggil dengan nama zakiah ,secara automatic kita memanggil die dengan panggilan "yang cerdik"..bukankah itu doa..?..dan orang yang bernama zakiah itupun menyahut panggilan tersebut...bermaksud mengiyakan panggilan tersebut..

nama yang diberikan oleh ibu dan bapa sesungguhnya adalah nama yang terbaik yang mereka mahukan..so kepada ibu bapa di luar sana..pastikan nama anak2 anda adalah nama yang membawa maksud yang baik dan terpuji..jangan nama je vouge..sampaikan nak menyebutnya bukan maen susah..tapi perangai ..masyaAllah..aku mengingatkan diri aku dan orang lain juga..~
(saye juga hamba biasa)..~

aku teringat waktu sebelum aku pulang ke malaysia waktu cuti musim panas beberapa bulan dulu..ade akak yang datang bertandang ke rumah aku..ye la..menziarah kami sebelum pulang sambil menolong apa yang patut..salah seorang akak tue dah berkahwin..dah ade anak pon..alhamdulillah..nama anak die sedap didengar..haa..nie yang nak bagitaw nie..nama anak die ABDULLAH ANAS..sedap kan..?lembut je hati aku mendengarnya,,harap2 bile dah besar nanti anas jadi anak yang baik..dan hafiz..! :)

sewaktu raya baru2 nie..aku g menziarah kaum kerabat family aku...kat area2 raub jugak..
sedara aku nie duduk die key el..area damansara. nama anaknya..ADAM RAYYAN..pergh..sedap kan..?!bayinya juga sihat..dan x banyak kerenah..mudah ngat rapat ngan orang lain..tue yang aku suke tue..hehe..
tapi...yang x sedapnyer..sebutan nama bayi tersebut..ye la sekali dengar memang la vogue..tapi bile aku fikir2 balek..erm..

ibunya menyebut perkataan rayyan tue bunyinyer macam ala2 sebutan brian..ermm..macam laen sikit..erm..rayyan bermaksud yang cantik..pretty..! :)))
bukan apa..kalo sebutan nyer lain..x sama seperti apa yang kita maksudkan ..jadi
laen la maksudnyer bukan..?erm..~

tibe2 teringat..salah sorang kawan aku nie.. nisya..hehe..die suka sangat nama nie..ILHAM BAIHAQI.. :)

***

citer pasal nama..aku teringat kat arwah liya..die selalu panggil aku ketinggian.. :))
sebab nama aku membawa maksud yang tinggi.. *walopon aku x tinggi secara lahiriah..huuu*

die selalu kate.."chemah maksod nama ko cahaya ketinggian kan..?laa..kenape ko x tinggi..ish3..hehe..guro je chemah..x pe..x semestinya tinggi fizikal..mana taw tinggi budi pekerti..tinggi ilmu..tinggi ibadah..kite x taw kan..?!hehe.."

itulah liya...~ aku rindu betol ngan die :(
..nama die pon sedap..AFDHALIYAH HILWA...manisan yang terbaek..!aku selalu panggil die madu..sebab madu pon manisan gak..hehe..die suke sangat kalo aku panggil die manisan atau madu..die mesti menyahot.."ye ketinggian!.."
aku rase kalaulah aku ade anak pompuan nanti..aku nak letak nama anak aku afdhaliyah hilwa jugak laa..!insyaAllah *ouh..saye terlalu kuat berangan..mianhe*

well..seindah nama semurni peribadi :)

till meet again :)
jazakallah :)

p/s : saye suka nama ini.... 'AniQ Ubaidullah ..~