Friday, October 15

concern :)

اعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم
assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh :)
suda lama tak taip2..tibe2 rase nak taip2..hehe..
tibe2 teringat dalam satu ceramah yang aku dengar beberapa ketika dulu sewaktu balek cuti ke msia..point die satu je yang nak aku tekankan.."jangan pernah abaikan aduan atau rungutan seseorang walaupun ianya remeh!"

statement nie subjektif..tak merujuk pada sesiapa..but as a human,as part of community statement nie sangat memberi kesan yang mendalam..
okay..biar aku kupas statement nie one by one..~

contoh 1 : ibubapa
Labu merupakan anak tunggal kepada Mak Labu dan Pak Labu. Labu merupakan anak sulung daripada 4 orang adik beradik. suatu hari Labu mengadu perihal seorang rakannya bernama Kundur yang merupakan jiran mereka. kundur berkawan baik dengan adik labu yang bernama Labi.Labu mengadu perihal Kundur yang suka mencuri. namun aduan yang dibawa oleh Labu tersebut tidak diendahkan. setakat masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri pada ibu dan bapanya . Labu berasa jauh hati. namun suatu hari, telah berlaku kecurian di rumah Labu. kebanyakan orang di situ mengesyaki bahawa Timun (merupakan bekas banduan yang baru je keluar daripada penjara ) yang melakukan kecurian tersebut. tanpa rasa bersalah orang ramai menuduh Timun yang melakukan perkara tersebut sedangkan tiada bukti kukuh yang dapat membabitkan Timun. tak pasal2 nama Timun yang baru je nak bersih dan insaf telah dipalit dengan tuduhan palsu lagi tak berasas. keluarga Timun berasa malu yang amat sangat. kesian Timun dan keluarganya. keluarga Labu pula buntu. labu lantas menceritakan gerak hatinya pada ibu dan bapanya. dia yakin kecurian itu dilakukan oleh Kundur. namun, serentak ibu bapanya kembali memarahi Labu dan mengingatkan Labu supaya jangan cuba2 menuduh orang baik berkelakuan sumbang. pada mata ibu dan bapa Labu, Kundur adalah seorang remaja yang baik dan sopan santun. namun pada hakikatnya..masyaAllah..!jahat cam pelesit..!. kesian Timun!orang lain yang buat jahat tapi dia yang kena tuduh. sedang kan Kundur bebas dan gembira..~

ulasan : sebagai ibu bapa,walau apa pun aduan anak2 x kira la anak tue dah besar ke kecik lagi ke ape ke jangan la dipandang remeh. based on situasi kat atas, labu cerita kat mak ngan ayah dia..supaya mak dan ayah dia berjaga2.tapi mak ngan ayah die bole buat dono je..haish..dalam citer nie,labu meluahkan rasa tidak senang dia akan sikap si kundur tapi mak ngan ayah die x percaya..labu risau kalau2 sikap kundur mampu mempengaruhi adiknya yang berkawan dengan si kundur.sikap cam ibu bapa labu nie la bahaya..silap2 hari bulan, kundur bole pengaruh budak2 lain terutamanya adik Labu sendiri, Labi pulak buat jahat..~

contoh 2 : doktor
doktor?apsal pulak..?hehe..yela..semenjak dua menjak nie..banyak sangat dengar masyarakat menyalahkan para2 doktor yang buat kerja sambil lewa..as a doctor, they need to know and concern about their patients complaints..even it is so small..or something sounds joke!but beware..kadang2 benda2 macam tue la yang kita terlepas pandang dan bole buat mistakes..!kadang2 kita lepas tangan je sebab pada kita benda tue benda remeh..so buat ape nak kecoh2 kan..?ouh..perspektif sebegini perlu dibuang jauh2..!for examples, patients datang..seek for doctor..complaining sakit2 kat kepala..and dia kata kadang2 demam..kadang2 sakit sampai nak tercabut kulit kepala..tapi kalau kita jenis doktor yang sambil lewa..mungkin kita just akan bagi ubat then cakap.."makan ubat nie..then rest cukup2..banyakkan berehat"..tapi kalau kita jenis doktor yang concern kita mesti akan prihatin ngan patients' complaints tue..tanya dia apa2 yang berkaitan or something else..(harap2 la aku x jadi doktor yang sambil lewa)..benda macam nie pernah jadi kat aku..waktu tue form 5..tiba2 je aku demam ruam..pergi2 hospital..seek the doctor..dia boley relax je cakap aku demam biasa..!woi!x sedar ke yang saya kena demam ruam..!argh..ouh..mungkin die ingat itu jerawat kat muka saya kot..oleh disebabkan ketidakpuashatian..aku pon terus cakap dengan nada sedikit bengang.. "doktor..belakang saya nie dah penuh ngan ruam dah doktor..x kan saya nie demam biasa je kot?"..mungkin die sedikit terkejut dan terkesan dengan nada aku kot waktu tue..walaupun waktu tue aku rase nak je baring atas lantai hospital tue..aduh..!x daya kot..tapi aku bole plak buat nada bengang plus muka x puas hati..hoho..then terus dia suruh aku tunggu ambil darah etc..~

ulasan : doktor..tolong laa concern..for the sake of your patient..nanti x pasal2 nyawa melayang kot..banyak sangat dah dengar citer..patient meninggal..tapi x tahu sebab apa..at last baru sedar..tapi waktu tue dah x bole nak buat ape2..~

actually statement tue bukan untuk ibu bapa dan doktor je..semua orang..!hehe..
tapi x sempat laa nak tulis contoh2 yang berkaitan..jari sudah letih menaip..apa2 pun..concern for the others..and they will concern you more..~
till meet again..adiOs..salam..~

p/s : esok nak g city star..hehe..satu lagi..kesian abang saya..dia kalah pantun..huhu..sabar bro..!hehe..semua nya ade hikmah...btw,good job brO..!miss you brO afif..! :)