Tuesday, September 7

pUasa la weh.!


اعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم
assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh :)

arghh..agak lame tidak online..hoho..kerana sedikit kesilapan teknikal yang tidak dapat dielakkan..adelah dalam seminggu..huhu..
pOst nie boleh dikategorikan sebagai post cicir..
hoho..dh nak dekat rayer baru nak pOst..
ade sikit bende yang nak aku sharekan..
ermm..perkara nie terjadi dalam seminggu lalu..hoho..

(segala nama watak bukan nama sebenar)....

nak dijadikan cerita..ade laa seorang hamba Allah pada satu petang minggu lalu keluar pada waktu petang untuk pergi mencari sedikit juadah..kuih2 daa..jalan punyer jalan (naik kenderaan yang dikenali sebagai mOtor) sampai ke satu tempat menjual kuih (kecil-kecilan..x de la sampai tahap bazar..hoho)..
sampai2 je kat gerai kuih tersebut..maka hamba Allah tersebut meniliti laa kuih2 di situ..kot2 mane yang berkenaan ngan tekak dan selera..setelah diminta kepada tukang jual tersebut..dikenali sebagai makcik S..lalu makcik S membungkus kuih2 seperti yang diminta..
kebetulan di gerai yang kecil molek tersebut..terdapat lagi 2 orang hamba Allah yang mungkin dianggarkan dalam umur 50++ kot (anggaran pembeli kuih yang baek)..


[sekadar hiasan] :))

[kecur air liur weh !]

[ini nama dia kuih lapis :)]

sambil asyik makcik penjual kuih membungkus kuih (makcik S)..2 orang hamba Allah yang turut lepak2 di gerai tersebut membuka mulut..(borak2 daa..)..lebih manis jika 2 orang hamba Allah tadi dinamakan sebagai makcik A dan pakcik D(bukan nama sebenar)..huhu..okay..~

cerita punya cerita..jeng jeng jeng..perbualan mereka adalah seperti berikut..

makcik A : keh ingat nOk suruh lo si Mat (bukan nama sebenar) tue panjat pokok bidara tue..ye lo..dah masak banyak sangat doh tue..kang nyer gugur rugi pulOk..

pakcik D : haa..aok nak suruh si Mat tue..?hehe..

makcik A :tapi tue lo..kesian pulok..ye la pose2 nie..kesian die..

pakcik D : lor..aok suruh laa si Sumari (bukan nama sebenar) tue..die tue bukan nyer pose..keh gerenti die tok letih..boleh punyer..

makcik S : yeh..?!..memang pon..ari tue keh nampOk si Sumari tue makan..eeh(nada mengejek) kalo aok tengok dalam poket die tue..setiak mase ade ubat gastrik kononnyer..erm..entah bole caye ke tidOk..

pakcik D : lorh..aok tengok die tue,daye menOreh getOh sampey tiga empat kebun..hermm..mane ke ade orang daye nak menoreh pOse2 nie sampey tiga empat kebun..

makcik S : kalo si Mat tue, boleh la percaya siket...die pose..

makcik A : ermm..entohler orang2 zaman sekarang..banyok je alasan nyer x pOse..haish..

seketika itu..makcik S telah pun siap membungkus kuih seperti yang diminta..maka hamba Allah yang membeli kuih muih tersebut segera menghulur duit yang secukupnya dan beredar selepas memberi salam mendoakan keselamatan dan kesejahteraan hamba2 Allah yang lain..~~

dalam perjalanan pulang..otak hamba Allah si pembeli ligat berfikir..erm..tidak serikkah mereka yang mengingkari suruhan 'ammar Allah?..mengapa terjadi perkara sebegini?..mungkin mereka masih lagi tidak nampak akan seksanya azab Allah di kemudian hari..walaupun sudah banyak contoh azab yang Allah tunjukkan..pelik juga jika difikirkan..kadang2 kita menyambut Syawal dengan begitu meriah yang amat..walaupun ujian Ramadhan yang suci itu langsung tidak kita lepasi targetnyer..masyaAllah..na'uzubillahiminzalik..

sebelum sampai ke rumah si pembeli semula..hamba Allah si pembeli berharap agar dia tidak tergolong dalam kalangan yang mengetepikan suruhan Allah dan bangga dengan melakukan pengingkaran..jauh di sudut hati si pembeli mengharapkan keredhaan ramadhan turut bersamanya sepanjang bulan mulia ini..~~~~~

p/s : tiada niat untuk memburukkan sesiapa..cuma sekadar renungan..fikir2 kanlah..~
(ini adalah kisah benar..)...pada sesiapa yang x berapa nak paham bahase dialog di atas..sila rujuk orang2 pahang..hihihi :)))