Wednesday, September 7

tak kenal maka tak cinta

[ Bismillah Wal Hamdulillah ]

hari ini hari rabu . so , dah jadi rutin mingguan aku kalo hari rabu aku akan pergi ke pekan rabu , atau bahasa bandarnyer PASAR TANI HARI RABU . awww . panjang betol nama . okeh , bukan pekan rabu yang kat kedah sana nun . maksod aku , pekan sehari . orang city panggil pasar tani . *bajet bandar la* . orang kat tempat aku nie biasanya panggil 'pekan' je . so , kalo orang tanya , " nak gi mana weh ?" . "aku nak gi pekan" . maksodnyer nak pergi ke pekan sehari la tue . ada paham ? . kalo aku citer-citer ngan kengkawan aku , diorang pelik kenape aku panggil pasar tani tue pekan . pada diorang , pekan tue merujuk kepada daerah PEKAN . miahahaha . masalah betol .

okeh , aku pendekkan citer . sejurus sampai aku ke pekan . aku terus ke kedai suratkhabar berhampiran . beli suratkhabar . orang kampung aku panggil 'newspaper' . siap je rembat dua jenis akhbar yang berlainan nama dan berlainan warna , maka aku terus ke kaunter meja tuan punya kedai . nak bayar . sedang blank-blank ketika aku nak ke kaunter tue , tetiba ade sorang mAk cik nie . okay , bukan makcik . wan (nenek) la senang kate . agak berumur . sape die , aku pon tak kenal . "haaa , aok reti kan ?!" *sila baca dalam loghat raub yang pekat* katanya sambil melambai memanggil aku . pakcik kaunter newspaper pon pandang . sekali imbas aku tengok cam ade masalah besar je makcik tue . rupa-rupanyer die mintak tolong aku top up kan henset die . type nombor kod kad top up . adeh

selesai je adegan beli suratkhabar , aku terus blah dari kedai tersebut . nak g beli makanan untuk sarapan . waktu aku nak beli kuih muih *sebagai pencuci mulut* , aku usha-usha la kuih benda yang sedap . tapi waktu tue aku tetiba teringin nak beli kuih cucur . taw kuih cucur tue kuih ape ? tak tahu ? =.= . okay , try la google ke ape ke . tapi yang pasti cucur yang aku nak beli tue bukanlah cucur udang mahupun cucur kodok apatah lagi cucur badak atau yang seangkatan dengan mereka . tapi kuih yang aku nak beli tue adalah kuih CUCUR . okay , bagi yang tak mengenali atau mungkin tak berapa nak perasan kuih nie , kuih nie agak tradisional . sesetengah orang panggil kuih penyaram . bukan penyerang . penyerang tue yang cam pengganas bawak parang . okeh , ada paham ? . okay , dah kenal dah ? . kalo nak tengok rupe macam mane , pergi la google .

[ kuih cucur ]

sedang aku nak cari kuih nie , sambil merayap-rayap . aku berenti la jap kat satu meja mak cik jual kuih nie . kebetulan ada sorang lagi akak tengah tercari-cari makanan untuk dilahap . tetibe akak nie tanye mak cik tue . "mak cik , nie mee kari ke ?" . humanngg aiih kataku . padahal menatang yang die pegang tue ROJAK . okeh , saya ulangi ROJAK . okeh . sumpah akak tue buat aku tergelak di pagi hari . mak cik yang menjual tue pon tergelak , menampakkan barisan gigi atasnya . gayanya cuba menahan gelak . HAHAHA . "bukan dik , tue ROJAK " . hehehe .
aku cuba ber 'husnuzon' . mungkin akak nie dok obersi lama sangat . mungkin die tak cam sangat kot . atau mungkin die tak cam kuah kacang ngan kuah kari . maklom la , baru lepas raya . macam-macam dah ditibai agaknya . hoho .

hence , kenal-kenal la dengan makanan malaysia . terutamanya kuih muih atau makanan tradisional . jangan la nak buat 'bandar sangat' . malu weh !

peace . till then , salam ;)